Reklamační podmínky
I. Všeobecná ustanovení
- Uplatňování práv a odpovědnosti za vady výrobku a služeb poskytovaných společností Okna Konečný všem jejím zákazníkům se řídí příslušnými ustanoveními zákona c. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisu, zákona c. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, ve znění pozdějších předpisu, jakož i zákonem c. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisu.
- Pro posouzení toho, který z uvedených právních předpisu je nutno na průběh reklamačního procesu aplikovat, je vždy rozhodný typ konkrétní smlouvy uzavřené se zákazníkem (smlouva o dílo či kupní smlouva podle občanského nebo obchodního zákoníku). Zákon na ochranu spotřebitele se však aplikuje na každou reklamaci z obchodní situace, v níž zákazníkem byla fyzická či právnická osoba nakupující výrobky a služby od společnosti Okna Konečný za jiným účelem než za účelem podnikání s nimi (např. další prodej nebo montáž).
- Aktuální znění tohoto reklamačního rádu je zveřejněno na internetových stránkách společnosti Okna Konečný .
II. Délka a plynutí záruční doby
- Záruční doba na plastové prvky dodávané společností Okna Konečný činí vždy 72 měsíců. Záruční doba na příslušenství, které není standardně dodáváno s plastovými prvky (žaluzie exteriérové, žaluzie interiérové, rolety, sítě proti hmyzu) činí 24 měsíců. 24 měsíční záruční lhůta je platná i pro komponenty oken a dveří, na které jejich výrobci či dodavatelé dávají záruku jen 24 měsíců, a to samozavírače, ramínka samozavíračů, zámky, elektro pohony oken a dveřní kliky. Záruční doba na montážní a stavební práce tvořící součást dodávky činí 24 měsíců.
- Část záruční doby podle odstavce 1 překračující 24 měsíců tvoří tzv. prodlouženou záruční dobu, během níž se průběh případné reklamace řídí v celém rozsahu řádně uzavřenou smlouvou (objednávkou) mezi zákazníkem a společností Okna Konečný
- Počátek plynutí záruční doby je od data dodání popř. montáže.
- Neposkytne-li zákazník společnosti Okna Konečný potřebnou součinnost při předání a převzetí díla, společnost Okna Konečný neodpovídá za jakékoli vady dodaného zboží vzniklé poté, co bylo smluvní plnění nabídnuto v souladu s příslušnou smlouvou k řádnému převzetí zákazníkovi.
- Záruční doba končí posledním dnem sjednané lhůty. Reklamované zboží musí být společností Okna Konečný přijato k uplatnění reklamace nejpozději do uplynutí posledního dne záruční doby; jde-li o reklamace plastových prvků a stavebních prací, musí být oznámení o výskytu záručních vad učiněno rovněž nejpozději v poslední den sjednané záruční doby.
III. Vady výslovně vyloučené z možnosti reklamace
- Jako deklarovatelné nemohou být uznány vady plastových prvku vzniklé:
- a) mechanickým poškozením, neodborným seřízením a nesprávnou údržbou po okamžiku předání a převzetí díla nebo po okamžiku předání a převzetí objednaných plastových prvku;
- b) neodbornou montáží po okamžiku předání a převzetí objednaných prvku dodávaných na základě smlouvy příp. objednávky (neodbornou montáží se rozumí především případ, kdy montáž prováděla jiná osoba než pověřený pracovník nebo zaměstnanec společnosti Okna Konečný)
- c) používáním v podmínkách, které mohou nastolit fyzickou či chemickou nerovnováhu v návaznosti na vlastnosti stavby jako celku (např. vady projektu a materiálu použitých při stavbě) a v závislosti na specifických místních podmínkách (např. zvýšená vlhkost, prašnost, emise a podobně);
- d) vlastním nebo cizím zaviněním po okamžiku předání a převzetí díla, přičemž pro účely odpovědnosti za vady se okamžikem předání v souladu s ustanovením článku II odstavce 5 tohoto reklamačního řádu rozumí také bezdůvodné odmítnutí předání a převzetí, ačkoli plastové prvky (u kupní smlouvy) nebo dílo jako celek (u smlouvy o dílo) nevykazují vady způsobilé přivodit nemožnost užívat dílo nebo plastové či hliníkové prvky k určenému účelu;
- e) neodborným provedením nekvalifikovaného zásahu ze strany zákazníka (např. seřizování, lakování, ohýbání, lepení a další úkony realizované svépomocí, které zasahují především do konstrukčních částí plastových prvku a do viditelných ploch);
- f) poškozením v důsledku událostí majících původ ve vyšší moci (např. požáry, záplavy, zemětřesení, vichřice, kroupy, spady popílku, kyselých dešťů, kosmického odpadu a podobné).
- Za deklarovatelné dále nelze považovat jakékoli vady konkrétních plastových prvku uvedené v ustanovení odstavce 1 tohoto článku vzniklé před montáží, během montáže nebo po montáži, pokud byla na základě dohody se zákazníkem na tyto konkrétní prvky poskytuta sleva. Obdobně to platí i pro reklamační vady stavebních a montážních prací.
- Jako reklamace příslušenství, které není vyráběno společností Okna Konečný a standardně dodáváno s plastovými prvky, nemohou být uznány jeho vady vzniklé ze stejného důvodu jako vady plastových prvků uvedené v ustanovení odstavce 1 tohoto článku.
IV. Záruční podmínky a zvláštní podmínky reklamací
Informace týkající se zvláštních podmínek reklamací společnost Okna Konečný poskytuje v souladu s ustanovením § 8 zákona c. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisu („Zákaz klamání spotřebitele“).
- a) Plastové profily (rámy a křídla)
Reklamovatelnými vadami jsou výhradně vady zjevné, jež brání plnohodnotnému užívání plastového profilu a znehodnocují jeho fyzický stav. Posouzení oprávněnosti reklamační vady (nemožnost plnohodnotného užívání a znehodnocení fyzického stavu) vychází z následujících zásad, jejichž splnění a dodržení se zákazník muže dovolat (není-li uvedeno jinak, platí zásady pro oba druhy profilu): - Optické vady jsou posuzovány při rozptýleném denním světlé ze vzdálenosti 1 m pod úhlem, který odpovídá běžnému využití konkrétního prostoru. Vady, které při posouzení za těchto podmínek nebudou patrné, nejsou reklamovatelné (obecně platí, že povrchové vady jakéhokoliv charakteru o velikosti menší než 0,5 mm jsou přípustné, neboť je zpravidla nelze prostým okem rozeznat).
- Bodová a plošná poškození povrchu rámu nebo křídel a vady, jako např. škrábance, barevné změny nebo povrchové nerovnosti různého druhu a důvodu vzniku, jsou přípustné, je-li jejich největší rozměr menší než 3 mm a jejich počet nepřesáhne 5 ks na jednom plastovém prvku (rám a křídlo zvlášť).
- Škrábance a vrypy jsou přípustné rovněž za podmínky, že součet jejich délek na jednom plastovém prvku je menší než 90 mm, přičemž délka jednoho škrábance smí být maximálně 30 mm.
- Průhyb PVC profilu kolmo v rovině okna je běžný v rozmezí ± 1,9 mm na běžný metr délky profilu pro bílé profily, u barevných je povolený průhyb ± 3,8 mm. Tento průhyb je pouhým okem prakticky nerozeznatelný a je odvozen od malé tepelné vodivosti PVC profilu.
- Na svárech v rozích plastových prvku nesmí být vidět zbytky otřepení kašírovaní fólie nebo (v případě profilu s kašírem na jedné, zpravidla vnější straně) bílá místa. Pro posuzování těchto optických vad se v celém rozsahu použije zásada uvedená v odstavci 1. Za vadu nelze považovat ani stav, kdy budou bílá místa sváru zabarvena krycí tužkou, nelze-li krytí či nerovnosti sváru za světelných podmínek definovaných v odstavci 1 rozeznat vůbec anebo jen s nepoměrnými obtížemi.
- Výrobní tolerance výšky, šířky, tloušťky a pravoúhlosti dveřních křídel vyrobených společností Okna Konečný odpovídá podle CSN EN 1529 (74 7013) v definovaných parametrech minimálně třidě tolerance 1(výška/šířka ± 2,0 mm, tloušťka ± 1,5 mm a pravoúhlost ± 1,5 mm). Výrobky nemusí zde uvedenou normu splňovat, jestliže byly v rámci výroby provedeny na žádost zákazníka operace ovlivňující směrodatné rozměry – drážkování, speciální povrchové úpravy a podobně.
- b) Skleněné výplně
Posouzení oprávněnosti reklamační vady (nemožnost plnohodnotného užívání a znehodnocení fyzického stavu) vychází z následujících zásad, když za závadu se nepovažuje: - Zamlžení meziprostoru u speciálních skel. Záruční doba se nevztahuje na vznik kondenzátu vodních par v meziprostoru dvojskla či trojskla, která jsou tvořena alespoň jedním sklem speciálním. Speciálními skly se rozumí taková skla, která svou povrchovou úpravou – nerovností profilu anebo nevyhovujícím chemickým složením – zamezí dokonalému utěsnění spoje rámečku a povrchu tabule skla (považují se za ne skla ornamentní, vitrážová, chodáková, ohýbaná, vyboulená a podobné).
- Výskyt interferencí (tj. křížení, průniku nebo prolínání světelného toku). U izolačního dvojskla (trojskla) mohou vzniknout interference ve formě spektrálních barev. Optické interference jsou charakteristickým jevem překrývání dvou a více světelných vln při setkání v jednom bodě. Vznikají náhodné (dle postavení pozorovatele ve vztahu ke sklu) a nelze je nijak ovlivnit.
- Efekt dvojskel. Izolační dvojsklo má mezi tabulemi uzavřený objem vzduchu (plynu), jehož stav je určen barometrickým tlakem vzduchu. Po zabudování plastových prvků s dvojskly, při náhlých změnách teploty anebo tlaku vzduchu mohou vznikat krátkodobá konkávní nebo konvexní prohnutí jednotlivých tabulí a tím i optická zkreslení. Tento jev je fyzikální zákonitostí všech izolačních jednotek.
- Anizotropie u tvrzených skel. Vzniká u skla, které bylo za účelem zlepšení mechanických vlastností ošetřeno tzv. přepínacím procesem. Rozdílnými zónami napětí vzniká dvojitý lom světelných paprsku, zviditelňují se spektrálně barevné kruhy, motivy mraku a podobné.
- Kondenzace na vnějších plochách (rosení). Tvorba kondenzátu na tabuli izolačního skla směrem do místnosti je určena hodnotou součinitele tepelného prostupu „UW“, vlhkostí vzduchu a vnitřní a vnější teplotou. Je podporována omezenou cirkulací vzduchu (slabým či žádným větráním, záclonami a podobně). U izolačního skla s obzvlášť vysokou tepelnou izolací se muže krátkodobé tvořit rosa na venkovní straně skla tehdy, je-li vnější vlhkost velmi vysoká a teplota vzduchu je vyšší než teplota povrchu tabule (typicky např. po letní bource, hustém sněžení při teplotách kolem nuly a podobné). Při naměřených hodnotách vzdušné vlhkosti v místnosti nad 50 % se zvyšuje pravděpodobnost vzniku kondenzace na ploše okna směrem do místnosti.
- Smáčivost skel. Smáčivost povrchu vnější strany izolačního skla muže být rozdílná, např. kvůli obtisku válců, prstu, etiket, vyhlazovacím prostředkům a podobné. U vlhkého povrchu skla způsobeného rosením, deštěm nebo vodou při čištění se muže rozdílná smáčivost projevit opticky (tj. bude viditelná), po uschnutí však tento jev pomíjí.
- Izolační sklo s meziokenními příčkami. Změnám délky meziskelních příček způsobených změnami teploty v meziskelní dutině nelze nikdy zcela zabránit. Viditelné rezy pilou a nepatrné odlupování barvy v oblasti rezu jsou podmíněny způsobem jejich výroby, jsou však patrné až po delším zkoumání a neměly by mít žádný negativní vliv na plnohodnotné využívání plastových, nebo hliníkových prvku ani na jejich estetickou stránku. Odchylky od pravoúhlosti v rozdělených polích je nutno hodnotit v návaznosti na výrobní a montážní tolerance. Při násobení nepříznivých vlivu (rychlé změny teploty a podobně) se mohou u příček občas vyskytnout klapavé zvuky. Za vadu se nepovažují ani klapavé zvuky při otevírání či zavírání okenního křídla (meziskelní mřížky nejsou ukotveny protivibračními čočkami), kterým nelze nikdy dokonale zabránit z důvodu implantace mřížek do hmoty skla.
- Prasklina ve skle. Přetížení skla nenadálým invazivním působením (tj. za použití síly) – typicky úderem, nárazem pohyblivých částí plastového prvku, popřípadě i jiným způsobem, např. působením tepelně indukovaného napětí, pohyby konstrukce rámu či taktéž kontakty s konstrukcí, muže vést k lomu skla. Bylo-li by pnutí skla přítomno i při jeho zpracování (řezání, broušení, frézování), nemohl by být zpracování úspěšné. Lom (prasklina) skla vzniklá pnutím zásadně není záruční vadou.
- Odlišnost barev skla. Některá skla mohou zdánlivé vykazovat tmavší odstíny – velmi mírné, téměř neznatelné do zelena, do modra či do žluta. Je to způsobeno použitím odlišného složení skloviny u toho kterého výrobce, přičemž tato nepatrná změna barevného odstínu nemá vliv na závaznou normou stanovené vlastnosti skla týkající se množství propuštěného světelného toku.
- Prasknutí skla vlivem tepelného šoku. Tepelný šok vznikne náhlým přehřátím určité částečné plochy skla a to způsobí pnutí v samotné ploše skla. V případě že není sklo patřičným způsobem tepelné zpevněno (tepelně tvrzené sklo), nalepení jakýchkoliv materiálu na plochu skla, umístění zdrojů tepla v těsné blízkosti skla, nebo umístění tmavých předmětu v těsné blízkosti skla muže mít za následek místní přehřátí skla a tím muže vzniknout tepelný šok a dojít k prasknutí skla.
Hodnocení vad skel u plastových prvků se provádí ze vzdálenosti 1 m při takovém úhlu pohledu, který je dán u předpokládaného pohledu používání plastového (kritéria platí pro všechna skla).
- c) Žaluzie
Jako reklamovatelné vady žaluzií nebudou uznány následující vady (vesměs jde o poškození a dysfunkce vznikající v důsledku vadného používání). Běžná opotřebení výrobku, nedoklápění pásku, prodření pásku, mechanické poškození jednotlivých prvku tvořících žaluzie, prasklý řetízek ovládání, šikmý chod mimo toleranci. Tolerance šikmého chodu: Maximální rozdíl výšek v místě pásky je dán hodnotou ±5 mm. - d) Vnitřní a vnější parapety
Reklamovatelnými vadami mohou být výhradně zjevné vady takového charakteru, jež brání plnohodnotnému užívání parapetu a znehodnocují jejich fyzický stav. Posouzení oprávněnosti reklamační vady (nemožnost plnohodnotného užívání a znehodnocení fyzického stavu) vychází z následujících zásad: - Mechanická poškození a optické vady Optické vady jsou posuzovány při rozptýleném denním světlé ze vzdálenosti 1 m pod úhlem, který odpovídá běžnému využití prostoru. Vady, které při posouzení za těchto podmínek nebudou patrné, nejsou reklamovatelné (obecně platí, že povrchové vady jakéhokoliv charakteru o velikosti menší než 0,5 mm jsou přípustné, neboť je zpravidla nelze prostým okem rozeznat).
- Různorodá povrchová poškození vnitřních i vnějších parapetu a vady (např. škrábance, barevné změny nebo povrchové nerovnosti různého či objektivně nedefinovatelného důvodu vzniku) jsou přípustná jen tehdy, je-li jejich největší rozměr menší než 3 mm a jejich počet nepřesáhne 5 ks na jednom prvku.
- e) Sítě proti hmyzu
Jako reklamace sítí proti hmyzu nebudou uznány následující vady (vesměs jde o poškození a dysfunkce vznikající v důsledku vadného používání): - běžná opotřebení výrobku (sedření laku, prohnutí fólie, ztráta funkčnosti upevňovacích kolíčku a podobné),
- vady způsobené použitím k jiným než stanoveným účelům,
- vady způsobené mechanickým poškozením na základě nesprávné instalace.
- f) Stavební a montážní práce
- Jako reklamace stavebních a montážních prací realizovaných společností Okna Konečný nelze uznat takové vady, které se projeví až v rámci dokončení stavby, její modernizace nebo rekonstrukce jako celku (špatné osazení v návaznosti na zateplení, úpravy a opravy venkovních i vnitřních omítek a jakékoli jiné úpravy exteriéru nebo interiéru stavby, dále vady realizovaných prací vznikající po řádném předání díla z důvodu chybné vypočtené statiky stavby či eventuálních pohybu jejího podloží a podobně).
- Provádí-li stavební a montážní práce jiný dodavatel než společnost Okna Konečný, nelze jako reklamace uznat žádné vady takto realizovaných prací.
- Jako reklamace dále není možno uznat následující zásahy:
a) odstranění podkladových profilu či vyrovnávacích podložek po osazení prvků;
b) odstranění kotvících prvku;
c) další zásahy nerealizované pracovníky společnosti Okna Konečný a v konečném důsledku způsobilé ovlivnit kvalitu stavebních a montážních prací.
V. Místo a způsob uplatňování reklamací a průběh odstraňování důvodně reklamovaných (záručních) vad
- Společnost Okna Konečný přijímá reklamace písemně, elektronicky nebo osobně. Není-li v řádně uzavřené smlouvě mezi zákazníkem a společností Okna Konečný sjednáno něco jiného, lze jako oprávněné přijímat výhradně osobní, elektronické, anebo písemné reklamace podané tak, aby z nich bylo zřejmé, jaké konkrétní části zakázky se týká (plastový prvek, skleněná výplň, příslušenství, stavební a montážní práce). Každá reklamace musí být natolik konkrétní, aby z ní bylo možno jednoznačně určit charakter reklamované vady a na jakém prvku byla zjištěna – k podrobnému popisu vady je možno použít formulář umístěný na internetových stránkách společnosti Okna Konečný (https://www.oknakonecny.cz).
- Společnost Okna Konečný si vyhrazuje právo odepřít přijetí nebo vyřídit řádně učiněnou reklamaci záruční vady, pokud zákazník neprokáže řádné zaplacení kupní ceny, resp. ceny díla. Podmínkou k uplatnění a vyřízení reklamace (záruční vady) je dále předložení originálního stejnopisu smlouvy o dílo, popřípadě potvrzené objednávky nebo jiné smlouvy řádně uzavřené se společností Okna Konečný. Předloží-li zákazník řádně uzavřenou smlouvu a v průběhu reklamačního řízení bude zjištěno, že nastala některá ze skutečností zakládajících oprávnění společnosti Okna Konečný reklamaci v souladu s příslušnou smlouvou nebo tímto reklamačním řádem odmítnout, muže být reklamovaná (záruční) vada odstraněna pouze po výslovné dohodě se zákazníkem a výhradně na jeho náklady.
- Umožnuje-li to povaha vady na reklamované věci, je možné takovou věc zaslat k reklamaci na adresu Okna Konečný a to na vlastní náklady a odpovědnost zákazníka. Zásilka musí být viditelné označena nápisem „REKLAMACE“ a obsahovat reklamovanou věc včetně případného příslušenství, kopii rádné uzavřené smlouvy, podrobný popis závady, doklad o zaplacení kupní ceny (ceny díla) a kontaktní údaje zákazníka (zpáteční adresa a telefonní číslo). Zaslání nového zboží – bude-li reklamace uznána jako oprávněná – hradí v plném rozsahu společnost Okna Konečný V případě neoprávněné reklamace uhradí zákazník společnosti Okna Konečný veškeré účelné vynaložené náklady týkající se vyřízení reklamace (viz odstavec 9 tohoto článku) a reklamovaná věc bude zaslána na adresu uváděnou zákazníkem jako kontaktní.
- Nestanoví-li řádně uzavřená smlouva mezi zákazníkem a společností Okna Konečný anebo jiná výslovná dohoda se zákazníkem něco jiného, rozhodne příslušný pracovník Okna Konečný o reklamaci ihned, jinak (ve skutkových složitých případech) nejpozději do 7 dnů ode dne uplatnění (nahlášení) vady. Do uvedené lhůty se v závislosti na druhu reklamovaného výrobku (např. okno, dveře, parapet atd.) anebo povaze reklamované služby (např. montáž, zednické zapravení atd.) nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady.
- Společnost Okna Konečný se zavazuje odstranit každou řádně reklamovanou a uznanou vadu nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, nebude-li se zákazníkem dohodnuta doba delší. Delší doba je nezbytná např. pro odstranění reklamovaných poškození plastových profilu (rámu i křídel), kování nebo izolačních dvojskel a trojskel a rovněž pro kompletní výměnu celého reklamovaného prvku. Dohoda o delší lhůtě k odstranění reklamované vady bude dle možností obsažena v reklamačním protokolu, popřípadě muže vyplývat z jiných písemností týkajících se jednotlivého obchodního případu. Dohodu o delší lhůtě lze učinit i ústně.
- O každé reklamaci (záruční vadě) je sepisován reklamační protokol, který podepisuje pracovník společnosti Okna Konečný (zpravidla reklamační technik nebo obchodního zástupce) a zákazník nebo jeho oprávněný zástupce. Sepsání reklamačního protokolu není třeba, jestliže lze reklamovanou (záruční) vadu odstranit odpovídajícím způsobem ihned a zákazník sepsání reklamačního protokolu výslovné odmítne. V reklamačním protokolu sepisovaném se zákazníkem – fyzickou osobou (spotřebitelem) budou obsaženy tyto informace:
a) kdy zákazník právo reklamace (záruční vadu) uplatnil;
b) jaká vada je předmětem reklamace (uplatnění záruční vady) a jaký způsob vyřízení reklamace (záruční vady) zákazník požadoval;
c) potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace (včetně potvrzení o provedení opravy a délce jejího trvání)
d) důvody vedoucí k zamítnutí (odmítnutí) reklamace. - Nebudou-li v ustanovení předchozího odstavce uvedené informace obsaženy v reklamačním protokolu anebo tento protokol nebude na žádost zákazníka sepisován, vydá společnost Okna Konečný písemný přípis, který je musí obsahovat. Přípis bude zaslán zákazníkovi doporučené na adresu udávanou jako kontaktní.
- Bude-li zjištěno, že tvrzená vada není vadou reklamovatelnou (záruční), je společnost Okna Konečný oprávněna požadovat veškeré účelné vynaložené náklady spojené s vyřizováním neoprávněné reklamace (zejména náklady na vyhotovení eventuálních znaleckých posudku, poštovné, správní a soudní poplatky a podobně).
VI. Závěrečná ustanovení
Tento reklamační řád společnosti Okna Konečný nabyl účinností dne 1.1.2012.